zondag 24 juni 2012

De actualiteit van De druiven der gramschap - Yde van der Burgh

Yde van der Burgh heeft The Grapes of Wrath uit 1939 van John Steinbeck gelezen, de roman bij uitstek over de Grote Depressie van de jaren dertig in Amerika. Hij geeft een mooi verslag daarvan en staat stil bij de actualiteit van het boek. Helaas kan dat. Zie de link onderaan dit bericht.

Ik keek nog even hier en vond dit citaat van Steinbeck toen hij bezig was het boek te schrijven:
I want to put a tag of shame on the greedy bastards who are responsible for this (the Great Depression and its effects).
Ik moet het boek, in de vertaling (De druiven der gramschap) die ik uit de dorpsbibliotheek geleend had, ergens rond mijn 18e hebben gelezen. En ik herinner me de geweldige indruk die het op me maakte. Pijnlijk dat het boek nu weer zo actueel is.
'2012': Welcome, grapes of wrath!:

'via Blog this'

Geen opmerkingen: