zondag 3 februari 2013

Muziek voor de zondagochtend - Carlos Kleiber Beethoven Symphonies 4&7 Concertgebouw Orkest

Dinsdagavond luisterde ik op Radio4 naar de uitvoering van de Vierde Symfonie van Beethoven door het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Gordan Nikolic, rechtstreeks vanuit het Concertgebouw. De Vierde wordt niet zo vaak uitgevoerd, maar dat is ten onrechte.

Ik bedacht dat ik op CD ook een live uitvoering heb, maar dan van het Bayerisches Staatsorchester onder leiding van Carlos Kleiber, die wel de grootste dirigent aller tijden wordt genoemd. Een klein jaar geleden stond er in de Guardian dit mooie stuk over de mythe Carlos Kleiber naar aanleiding van het verschijnen van een biografie van hem. Dat hij een mythe werd (hij overleed in 2004) had er misschien ook mee te maken dat hij zelden interviews gaf en ook alleen maar optrad als hij daar zin in had ("als zijn koelkast leeg was") of onder bepaalde voorwaarden (zoals de voorwaarde dat hij er de nieuwe Audi8 voor zou krijgen met alle toeters en bellen). (Volg in dat Guardian-artikel de link naar het ene interview dat hij wel heeft gegeven.)

Nu is het geweldig om een live uitvoering van hem te horen, maar nog beter is het om hem te zien. Toen ik op zoek ging, vond ik deze, prachtige uitvoering van de Vierde (en de Zevende) met het Concertgebouw Orkest. Wanneer die is opgenomen, heb ik niet kunnen achterhalen. (Update. 1983.) Hoe is het om hem te zien dirigeren? Adembenemend? Of een verademing? Of allebei, als dat mogelijk is?

1 opmerking:

Unknown zei

Toevallig ontdekte ik gisteren (30 mei) dezelfde opname op YouTube. De vierde van Brahms met Kleiber is nog altijd mijn favoriete opname van die symfonie.
Leuk deze beschouwing te lezen.