dinsdag 29 november 2011

John Cassidy: Why Judge Rakoff Was Right to Block the Citigroup Settlement

Ik vind dit wel een mooie reactie van John Cassidy op de uitspraak van de Amerikaanse rechter om de schikking van de SEC met Citygroup te verbieden, waar ik hier over berichtte. Cassidy verwijst naar een passage uit zijn boek How Markets Fail. The Logic of Economic Calamities. Hij schrijft daar dat de bankiers die tegen hoge bonussen de grootste financiële blunders begingen niet eenvoudig sociopaten, idioten of boeven genoemd kunnen worden. Want ze zullen best wel hun twijfels gehad hebben over de praktijken waar ze zich aan overgaven, maar ze opereerden in een competitieve omgeving zonder prikkels om hen op het goede pad te houden.

Dit komt wat overeen met mijn stelling dat het er vooral om gaat om een cultuur van onachtzaamheid en misleiding aan de kaak te stellen en dat schikkingen daar geschikt voor zijn. Het is zelfs mogelijk dat ik door dat boek van Cassidy ben beïnvloed, want nu ik het er weer op na sla, zie ik dat ik zulke passages indertijd heb onderstreept. (Dat was in 2009.)

Maar Cassidy is net als ik onder de indruk van de motivering van de rechter. De banken komen met een schikking te gemakkelijk weg.

Rational Irrationality: Why Judge Rakoff Was Right to Block the Citigroup Settlement : The New Yorker:

'via Blog this'

Geen opmerkingen: