zondag 22 januari 2012

Is er naast het Paleo Dieet ook een Paleo Sociale Omgeving?

Rudi Wielers, met wie ik regelmatig wandel en dan de wereld doorneem, maar ook ideeën over het "juiste dieet" uitwissel, stuurde me een knipsel uit het Dagblad van het Noorden met een artikel van Arend van Wijngaarden over het paleo dieet, ook wel oer dieet genoemd. Het artikel is ook hier te vinden. Met dat dieet zou je, althans bij benadering, het voedselpakket tot je nemen dat onze verre voorouders, de jagers-verzamelaars, waarschijnlijk nuttigden. Het bevat veel minder koolhydraten (granen, suikers) en linolzuur (zonnebloemolie) en veel meer eiwitten en vet, zoals in eieren, vis en vlees, dan wij gewend zijn te eten.

Het artikel besteedt aandacht aan de onderzoeksgroep van de klinisch-chemicus Frits Muskiet van het Universitair Medisch Centrum Groningen, die op dit terrein onderzoek heeft gedaan en die een voorstander is van het paleo dieet. Ik was niet op de hoogte van deze onderzoeksgroep en van hun publicaties. Toen ik op zoek ging, vond ik o.a. dit mooie artikel dat ook voor een breder publiek bedoeld is. Het legt uit wat evolutionaire geneeskunde is en dat het paleo dieet als therapie en als preventie (!) daar onderdeel van is. Er bestaat ook een Nederlandse website over het paleo dieet.

Ik was al wel op de hoogte van het paleo dieet. Sterker, ik volg het al een paar jaar, maar dat betekent tot nu toe niet veel meer dan dat ik heel kleine hoeveelheden brood, pasta en rijst eet (en veel eieren en groente) en van zoetigheden afblijf. En ik eet wel vis en vlees. (Alles zoveel mogelijk biologisch.) De "discussie" met Rudi gaat er dan over of dit nu wel of niet een verstandig dieet is.

Mijn interesse in het paleo dieet hangt samen met mijn interesse in de vraag of de sociale omgeving waarin wij ons leven leiden en waarin wij onze kinderen laten opgroeien, nog wel goed afgestemd is op wat wij nodig hebben om ons sociaal en moreel gunstig te ontwikkelen. En in de vraag of dat mogelijke gebrek aan goede afstemming niet ook een oorzaak is van stress en gezondheidsproblemen en allerlei maatschappelijke problemen. Dat gebrek aan afstemming zou er dan aan liggen dat onze sociale omgeving sterk afwijkt van die van de jagers-verzamelaars, onze verre voorouders die zich zo succesvol vanuit oostelijk Afrika over de wereldbol hebben verspreid. Hun sociale omgeving zou veel meer dan de huidige bevorderlijk zijn voor gemeenschapsgedrag en daardoor veel meer onze neigingen tot statuscompetitiegedrag onder de duim houden.

Deze beide thema's, dat van het oer dieet en dat van de oer sociale omgeving, lijken sterk op elkaar. In discussies tussen "voor- en tegenstanders" spelen ongeveer dezelfde argumenten een rol. Ik ben zelf geneigd om de argumenten voor het oer dieet en voor de oer sociale omgeving serieus te nemen. Dat laatste betekent dat ik het voor wenselijk houd om bij onze maatschappij-inrichting meer rekening te houden met de eigenschappen van de oer sociale omgeving dan we nu doen. Natuurlijk zie ik wel in dat de mogelijkheden daartoe beperkt zijn, maar ze lijken me ruimer dan dat we nu in de praktijk brengen.

In komende berichten zal ik aan beide thema's uitgebreider aandacht besteden.

Geen opmerkingen: