zondag 15 januari 2017

Zondagochtendmuziek - Avishai Cohen quartet @ D'Jazz Nevers Festival

Vanavond met vrienden naar TivoliVredenburg, waar in de grote zaal zowel het Avishai Cohen Quartet en het Mark Guiliana Jazz Quartet optreden.

Avishai Cohen, de trompettist, niet de bassist, wordt wel gezien als de reïncarnatie van Miles Davis. Hij groeide op in Israël en Vera Vingerhoeds citeert hem daarover:
We hadden niet echt grote jazzmusici die we konden zien optreden of waar we tegenop keken. Ik heb het meest geleerd van luisteren naar platen van grote jazzmusici: Louis Armstrong, Miles Davis, John Coltrane, Sonny Rollins, Thelonious Monk. Ik leerde hun taal…. Maar in Israel was wel iets anders dat bijdroeg aan mijn muzikale ontwikkeling: een groot gevoel van lyriek in oudere israelische muziek. Op de radio werden soms dagenlang melancholieke songs gedraaid. Meestal vocale muziek… en natuurlijk is Israel een kruispunt tussen Oost en West, waar de melodische subtiliteit van Oost Europese en sefardische cultuur gemengd worden, met daarbij ook nog Afrikaanse ritmes. Mijn muziek klinkt niet Israelisch – en ik ben daar ook weggegaan toen ik 18 was – maar die brede muzikale ondergrond zit zeker in me.
Hier een optreden op het D'Jazz Nevers Festival.

Geen opmerkingen: