donderdag 21 augustus 2014

Narcisten weten van zichzelf dat ze narcistisch zijn. En zien dat niet als een probleem

Narcisten denken dat ze geweldig en uniek zijn en dat ze van anderen bewondering en respect verdienen. Ze kijken op anderen neer en zien hen als een middel om er zelf beter van te worden. Ze worden snel agressief als ze denken niet op waarde geschat te worden. En relaties met anderen houden nooit lang stand.

Ondanks dat voelen ze zich meer dan gemiddeld gelukkig en zijn ze weinig angstig en depressief. Ja, als je zo'n hoge dunk van jezelf hebt, kun je natuurlijk niet in de put zitten. In de omgang met anderen richten ze schade aan, evenals wanneer ze in een leiderschapspositie terecht komen. Zie Zijn narcisten goed in verwerven van leiderschap en slecht in uitoefenen daarvan?

Dit alles geldt voor subklinische narcisten, dus voor allen die hoog scoren op een narcisme-vragenlijst, maar niet of nog niet met de psychiatrie hebben kennisgemaakt.

Zouden die (subklinische) narcisten zelfinzicht hebben? Je bent misschien geneigd te denken van niet. Als je zo bent en je weet dat van jezelf, dan zou je dat toch als een probleem zien en zou je proberen om je leven te beteren?

Maar nee, dat is helemaal niet het geval. Narcisten blijken van zichzelf heel goed te weten dat ze narcistisch zijn. Dat blijkt uit onderzoek naar de validiteit van een wel heel eenvoudige test voor narcisme, de enkele vraag in hoeverre je het met de stelling "Ik ben een narcist" eens bent. Uit de studie Development and Validation of the Single Item Narcissism Scale (SINS) blijkt dat de correlatie tussen het antwoord op deze vraag en de uitslag van de uitgebreide narcisme-vragenlijst (de NPI) hoog is. Het maakt dus weinig verschil of je die hele batterij vragen afneemt of dat je die ene vraag stelt: bent u het er mee eens dat u een narcist bent? Met als uitleg dat een narcist iemand is die egoïstisch, op zichzelf gericht en ijdel is. Een narcist kun je op beide manieren vrijwel even goed herkennen.

En bij nader inzien is dat eigenlijk niet verrassend. Eerder onderzoek, de studie Honestly Arrogant or Simply Misunderstood? Narcissists' Awareness of their Narcissism (betaalpoort) liet al zien dat narcisten gemakkelijk toegeven dat ze narcistisch zijn. En dat daarbij helpt dat ze narcisme als een wenselijke eigenschap zien, die henzelf ten goede komt. Dat hun gedrag voor anderen negatieve gevolgen heeft, zien ze ook heel goed in. Maar dat is voor hen geen probleem, want ze keken toch al op die anderen neer.

Dat laatste verklaart ook dat ze goed door hebben dat anderen hen onsympathiek vinden, maar daar geen last van blijken te hebben. Want wat heb je aan sympathie van mensen die in jouw ogen minderwaardig zijn?

Dat alles maakt nieuwsgierig naar de vraag of narcisme ooit over gaat. Je zou denken van niet. Maar daar staat tegenover dat narcisme met het ouder worden afneemt, althans dat het bij jongeren meer voorkomt dan bij ouderen.

En het maakt nieuwsgierig naar de vraag hoe succesvol psychiaters zijn in het behandelen van klinische narcisten. Geen idee wat daarover bekend is.

9 opmerkingen:

Piet van der Ploeg zei

Beste ..
Kijk eens op mijn website www.npspartners.nl en/of lees mijn boekje : "Narcisme te lijf". Beide beantwoorden veel van uw vragen..
Vriendelijke groeten, Piet van der Ploeg, CCGT Zoetermeer

Anoniem zei

Al langere tijd "verdiep" ik mij in NPS. De impact to victims of narcistic gedrag is onvoorstelbaar! Totaal kapot gemaakte mensen ( mentaal en fysiek) die te maken hebben of hebben gehad met een narcist.
Laat ik me beperken tot de een na laatste alinea van uw schrijven..
De narcist die "oud" is zit zo vol rage door zijn onvermogen ( fysiek en vaak mentaal), dat zijn onvermogen hem nog meer op zoek laat gaan naar supply die hij nodig heeft om te overleven. Mijn vader 84 jaar in verpleeghuis in Tiel is onhoudbaar. Alles en iedereen moet het ontgelden door leugens over personeel in hun functioneren..woede over eten, woede over washandje, woede men moet uitkijken dat door de geraffineerde insteek van leugens zijn werk in het verpl.huis kan behouden. en ik zeg u... het verpleeghuis heeft niet door dat ze hier te maken hebben met een Narcist in de "ergste"soort.
Ik ben de scapegoat-dochter en heb enorme schade opgelopen. ik ben 58 jaar..

Unknown zei

Hallo Anoniempje, Heb net een kortstondige relatie achter de rug met een N die al 30 een vriend was. Was er bijna in getrapt omdat ik zo verliefd op hem was dat ik echt alles voor hem over had. Heb ook duidelijk laten merken dat ik door dat masker heen kijk en zie wie er achter zit en hem wil steunen om hulp te zoeken.Het duurde al met al maar 6 weken die relatie. Gelukkig en dat was omdat ik getrouwd was met een N en mijn dochter dezelfde trekken heeft. En wat je zegt is zo erg want bijna niemand wilt het geloven en zeggen dat je hem zwart wilt maken. Nou als er iets is dat ik nooit zou doen dan is het dat.Zou liefst willen dat hij inziet wat er speelt en naar zijn hart luistert als hij dat heeft tenminste. Zou wel graag met mensen in contact komen die dit herkennen en liefst in de buurt wonen. Ik kom zelf ook uit Tiel vandaar mijn reactie.

Anoniem zei

hallo Angela, ik herken je helemaal. Ik had zelf ook een kortstondige relatie met N. Wie weet dezelfde.
Hij liet in korte tijd een spoor van vernieling achter. Ik kon (wilde) het niet geloven toen zijn masker afviel. Sprookjesprins werd monster. Hij heeft me laten vallen als een baksteen omdat hij niet genoeg grip op me kreeg. Hij verwachte van me dat ik mensen liet vallen, dat ik alles van te voren met hem overlegde. Hij vertrouwde mij niet en controleerde me waardoor ik verstikte. Ik had intuitief wel door dat er iets niet klopte en was op mijn hoede. De prins viel van zijn witte paard en zijn ware aard kwam boven. Alles lag natuurlijk aan mij, ik had me niet 100% gegeven en had dat monster in hem naar boven gehaald. Ik denk dat het weinig zin heeft om zijn omgeving te waarschuwen, want zijn facade (die hij heeft gespiegeld) is charmant, behulpzaam sociaal en aardig. Iedereen die hem ECHT leert kennen komt er een keer achter en moet helaas zelf van schade en schande wijzer worden. De meeste vrienden die hij zelf heeft zijn eigenlijk slechts kennissen op afstand. Echte diepgang kent hij niet waardoor ook een nieuwe relatie hem nooit echt gelukkig zal maken. Hulp kan je pas geven als hij erkent dat er met hem wat mis is. En dat zal nooit gebeuren want hij vind zichzelf geweldig. En dat lege zwarte gat in hem wil hij koste wat kost niet mee geconfronteerd worden want dat maakt hem kwetsbaar en zijn hele handelen is er juist op gericht zichzelf daartegen te beschermen. Richt je energie op jezelf, negeer hem zodat hij zich niet meer met jouw energie kan voeden is mijn advies. Onthou goed, met jou is niks mis, met hem wel! Veel sterkte toegewenst!

Anoniem zei

Ik kan jou boek spijtig genoeg niet krijgen want ik ben super geïnteresseerd!

doewat zei

Omdat er nog steeds weinig duidelijkheid is over Narcisme, is een actie gestart "Narcisme nader bekeken voor slachtoffers- petitie.nl. Steun deze voor betere herkenning en erkenning in de hulpverlening, rechtspraak en onderwijs.
Het is de bedoeling dat de petitie in april 2018 wordt aangeboden aan de Tweede kamer.

Anoniem zei

Duidelijk gesproken en zo waar!

Anoniem zei

Inderdaad, duidelijk gesproken en na 7 maanden met een verborgen narcist weet ik dat wat je zegt helemaal waar is.

Anoniem zei

De boeken geschreven door de Engelse auteur H.G. Tudor (pseudoniem) hebben mij veel inzichten verschaft. Zijn doel is om empaten over de hele wereld the weaponizen. Deze auteur is zelf een kwaadaardige sociopaat en NPD’er. De inkijk die hij geeft in zijn denken en doen en hoe het positieve/negatieve supply/fuel, devaluatie (controle) en hoover mechanisme werken geven veel steun. Zijn advies no-contact en hoe dit te implementeren waren goud waard.....